Három szuper stresszkezelő játék kicsiknek

Három szuper stresszkezelő játék kicsiknek

 

A kisgyerekeket is éri stressz, és ne gondoljuk, hogy ők nem szoronganak. Ahogyan nőnek, úgy változnak az elvárások is irányukba a nevelők, a szülők, a barátok, az óvoda, aztán az iskola miatt. A gyerekek esetében a legideálisabb, és legegyszerűbb stresszoldó módszer: a játék.

A gyerekek esetében a stressz többféleképpen jelenhet meg, így dühkitörésben, hisztiben, sírásban, vagy éppen hipermozgékonyságban, hogy a körömrágást, a hajcsavarást, vagy a rejtélyes hasfájást nem is említsük. Bátorítsuk a kicsit, hogy elmondja az érzelmeit, érzéseit, melyekhez tanítsuk meg neki az egyes érzelmek érzések neveit. Amikor a kicsi azt tapasztalja, hogy ő is lehet dühös, csalódott, vagy feszült, és a szülők néven nevezik az érzelmeiket, akkor megérti, hogy ezek az érzelmek az élet velejárói, és azok uralása is az ő feladata, amelyet meg lehet tanulni. Ha azonban a szavak nem segítenek, a játék mindig kéznél van.

Vonulnak az állatok

A játék lényege, hogy a kisgyereknek az adott állatot kell utánoznia legalább egy percig a megadott kereteken belül, hanggal, mozgással. Fontos a sorrend betartása, így a felvonulás végére a kicsi nyugodtabbá válhat. Mi szülők is vele játszhatunk. Ha kevésnek találjuk az állatokat mi magunk is bátran találjunk ki újabbakat!

Gorilla: járás közben döngessük a mellkasunkat, és nyugodtan lehet hörögni, kiabálni

Tigris: négykézláb morogjunk, és a „manccsal” a levegőbe karmoljunk

Macska: nyávogva dörgölőzzünk neki az ágy szélének, majd a hátunkra hemperegve hízelegjünk

Farkas: leülve vonítsunk

Kígyó: hason csúszva kússzunk „szíí” hangot hallatva

Tengeri csillag: hátunkon fekve pihenjünk, és képzeljük el amint a hullámok ritmusára ringatózunk.

A békés vulkán

A pattanásig feszült kisgyereket megnyugtathatjuk, ha megtanítjuk neki a légzés fontosságát. Kérjük meg, hogy képzelje magát egy vulkánnak. Az orrán át beszívva a levegőt, érezze, ahogyan emelkedik benne a „láva”, majd a kilélegzéssel, visszahúzódik. Végezzük vele együtt a feladatot és folytassuk addig, amíg csillapodnak az érzelmek. Aztán kérjük  meg, hogy képzelje el, amint egy langyos eső lehűti a vulkánt, majd a felhők elvonulásával kisüt a nap, és jókedvre derül mindenki.

Bye bye duzzogás

Kérjük meg a kisgyereket, hogy rajzolja le egy papírfecnire, ami bántja. Ha nem tudja lerajzolni, nyugodtan firkálhat, satírozhat. Bátorítsuk őt, hogy a ceruzákkal, a krétával, filccel kifejezze érzelmeit. Az is bőven elég, ha a dühének, duzzogásának, szomorúságának a színét rajzolja le a papírra. Ezek után kérjük meg, hogy szaggassa, tépje miszlikre, vagy egyszerűen gyűrje össze a telerajzolt papírfecnit, és dobja be a szemetesbe. Miközben dobálja a darabokat mondja azt, hogy bye-bye duzzogás, vagy vége a morcosságnak.

A stressz korunk egyik legalattomosabb ellensége az egészségünknek. Ha gyerekeinknek már kicsi korban megtanítjuk, hogy a szorongást, lehet csökkenteni, sőt meg is lehet szüntetni, olyan hatásos „fegyverrel” vértezzük őket fel a felnőtt létre, melynek segítségével egy egészségesebb és boldogabb életet élhetnek majd. A játékokat érdemes nekünk szülőknek a kicsikkel együtt játszani, így azon túl, hogy minőségi időt töltünk együtt, sokat nevetünk, és hasznos dolgot tanítunk meg csemetéinknek, mi magunk is részesülhetünk a stressz csökkentő játékok jótékony hatásából, és akár mi is kisimultabbak, nyugodtabbak lehetünk.

Játékra fel!